W księgach judaizmu i
chrześcijaństwa spotykamy się z pojęciem drzewa życia będące
rajskim drzewem, które rodziło owoce dające nieśmiertelność. W tradycji żydowskiej
drzewo życia składa się z 10 emanacji, zwanych inaczej
sefira. Drzewo życia stanowi epicentrum wiedzy kabalistycznej,
bowiem opisuje powstanie i budowę Wszechświata.
W Starym testamencie
drzewo życia rosło w rajskim ogrodzie zwanym Edenem. Bóg w rajskim
ogrodzie pozwolił zamieszkać Adamie i Ewie. Jednak szatan skusił
obydwoje do zerwania owocu z drzewa poznania, czego skutkiem było
wypędzenie z raju. Adam i Ewa musieli opuścić Eden, którego bramy
od tej chwili strzegły cheruby. Po upadku człowieka przez
skosztowanie zakazanego owocu, Bóg nie chciał by ludzie byli
nieśmiertelni. Dlatego ludzkość sprowadziła na siebie choroby,
ból, cierpienie, starzenie i śmierć.
Na drzewie życia zostało umieszczonych dziesięć emanacji czyli sefirot, będące przejawem boskiej energii. Dziewięć emanacji przedstawia wyższe światy, zaś dziesiąta emanacja świat materialny. Każda z sefirot ma określoną cechę, właściwości, chór anielski oraz własnego anioła regenta.
Drzewo odczytuje się od prawej do lewej strony. Sefiroty po prawej stronie są męskie, a po lewej żeńskie.
Drzewo odczytuje się od prawej do lewej strony. Sefiroty po prawej stronie są męskie, a po lewej żeńskie.
- Sefira: KETHER=> Korona, regent => Metatron
- Sefira: CHOKMACH => Mądrość, regent => Haziel
- Sefira: BINAH=> Rozumienie, regent => Caliel
- Sefira:CHESED => Miłość, regent => Yeratel
- Sefira: GEVURAH => Moc, regent => Menadel
- Sefira: TIFERETH => Piękno, regent => Sealiah
- Sefira: NETZACH => Zwycięstwo, regent => Nithael
- Sefira: HOD => Chwała, regent => Anauel
- Sefira: YESOD => Podstawa, regent => Mumiah
- Sefira: MALCHUT => Królestwo, regent => brak
Pierwsza sefira - Kether, zwana
jest koroną, punktem pierwotnym. Jest Bogiem - Pierwszym Sprawcą i
Pierwszą Przyczyną. Jest jednością godzącą wszelką
różnorodność, pierwszym etapem na drodze od nieskończoności do
skończoności. W tej sferze człowiek, osiągając najgłębsze
zrozumienie samego siebie, obcuje z Boską Obecnością.
Z Kether emanują dwie przeciwstawne
siły: Hochmah i Binah.
Hochmah jest męski i aktywny,
jest siłą ukrytą za wszystkim, co jest pozytywne, dynamiczne,
napierające. To impuls dający początek działaniu, który jest
wszędzie tam, gdzie wzrost, ruch, zmiana, ewolucja. Hochmah to myśl
Boga, aktywna i kreatywna. Hochmah jest mądrością Boga.
Binah - rozumieniem czy też
intelektem Boga. Binah jest bierna i czuła, jest u podłoża
wszystkiego, co potencjalne, nierzeczywiste, stałe. Jest to sfera
Saturna, planety stałości i bezwładu, jak również śmierci,
podeszłego wieku, czasu i przeznaczenia. To Binah przypisuje kabała
początek i źródło neszamah, "świętej duszy", iskry
bożej ukrytej głęboko wewnątrz istnienia ludzkiego.
Pomiędzy pierwszymi trzema sefirotami,
a pozostałymi jest otchłań, która oddziela idealne od realnego,
nieskończone od skończonego, choć jest to przepaść, którą
można przekroczyć. Dwie przeciwstawne siły następnego
trójkąta nadają postać temu, co na tym etapie jest jeszcze
bezpostaciowe, nadają treść ideom.
Hesed miłość
czy łaska boża jest siłą, która nadaje kształt rzeczom i
wprowadza porządek; która konstruuje i buduje. W kategoriach
fizycznego ciała jest to siła, która sprawia, że z pożywienia
rodzi się tkanka. Ukrywa się w tle wszelkiej energii twórczej,
systemu trwałości i solidności, cywilizacji, rządu,
sprawiedliwości, prawa i porządku. Jest to sfera Jowisza, aktywnego
władcy i organizatora, ojca bogów i ludzi.
Sefira przeciwna, Geburah, to
siła i surowy osąd boży, równoważąca twórczą aktywność
Hesedy aktywnością destruktywną. W ciele zawiaduje rozkładem
tkanek w procesie wydatkowania energii. Jest to sfera Marsa, planety
wojny i gwałtownych sił. Geburah leży u podłoża wszelkiej
destrukcji, dewastacji i okrucieństwa, wściekłości i
nienawiści.Wszystkie zjawiska wynikają ze wzajemnych oddziaływań
konstrukcji i destrukcji, Hesed i Geburah.
Tifereth, piękno Boga, co jest
sferą Słońca. Słońce promieniuje ciepło na ludzi, zwierzęta i
uprawy ożywiającą łaskawością Hesedy, ale również smaga je i
wysusza niszczącą srogością Geburah. Tifereth jest energią
witalną, siłą życiową, napędem, który wymusza trwanie życia.
W ciele Tifereth jest sercem; jest również środkiem sfer na
Drzewie. Psychologicznie - Tifereth jest oświeconą świadomością,
najwznioślejszym stanem duchowym, osiągalnym w normalnym stanie
umysłu.
W trzecim trójkącie, Netsah,
nieustająca cierpliwość Boga, jest sferą Wenus, bogini przyrody i
pożądania. Jest to siła przyciągania i spójności świata, która
wszystko wiąże. Odnajdujemy ją u podłoża popędów zwierzęcych,
zmysłów, instynktów i namiętności, bezpośrednich i
nierozważnych reakcji, zachowań naturalnych.Jest ona zrównoważona
przeciwną jej sefirą, Hod,
majestatem Boga.
Hod jest sferą Merkurego, boga
intelektu, komunikacji, czynności umysłowych, przebiegłości i
oszustwa. Reprezentuje to co płynne, ruchome, ciągle zmieniające
się. Symbolizuje wyższe zdolności umysłowe, intuicję,
wnikliwość, wyobraźnię, ale podobnie jak inne sfery na lewym
słupie Drzewa, reprezentuje też i stronę złą: rozum i logikę,
którym kabaliści nie ufają, cały aparat ograniczeń narzucanych
umysłowi przez kształcenie i wychowanie społeczne po to, by
przyhamować impulsy naturalnego człowieka. Hod jest siłą
ukrywającą się za wystudiowanymi, przemyślanymi, sztucznymi
reakcjami.
To co naturalne i to co wystudiowane
pogodzone jest w Jesod, podstawie wszystkich aktywnych sił w
Bogu, związanej z wprowadzeniem do tajemnic i magiczną siłą, jaka
rodzi się ze związku umysłowych zdolności Hod ze zwierzęcymi
popędami Netsah. Jesod jest sferą Księżyca, którego światło
świeci w ciemności, i migocącego światła prawdziwej wewnętrznej
jaźni ukrytej w zakamarkach osobowości. Światło Księżyca to
odbite światło słoneczne i Jesod jest ogniwem łączącym Tifereth
(siłę życiową) z Malkhuth (Ziemią lub ciałem). Jesod to kanał
doprowadzający boską energię witalną do Ziemi, do ziemskiego
człowieka; gdy Drzewo jest przedstawione w postaci ludzkiego ciała,
Jesod to genitalia.
Ostatnia sefira, Malkhuth, jest
sferą Ziemi, materii i fizycznego ciała. Malkhuth jest związkiem
sefirot z całego Drzewa. Nazywa się ją często Szekchinah, boską
obecnością w świecie. W kabale Szekchinah jest żeńskim
pierwiastkiem w Bogu, boską królową i córką. Wyższe sefiroty
spływają do niej przez Jesod. Jako ostatnia sefira, jest wejściem
do boskości, sferą, w której człowiek zaczyna swoją wspinaczkę
na Drzewo. Wspinanie się na Drzewo, wznoszenie się przez sfery,
może być traktowane jako podróż do planu astralnego.
Crowley opracował rozległy system
powiązań i współzależności klasyfikujący liczne zjawiska w
kategoriach 10 sefirot i 22 Dróg , to znaczy linii łączących
sefiroty na diagramie Drzewa Życia. Te drogi są związane z 22
głównymi atutami talii kart tarota i 22 literami alfabetu
hebrajskiego. Owe powiązania i współzależności wykorzystywane są
w medytacji do osiągnięcia zrozumienia istoty danej sefiry lub
drogi przez rozmyślania nad zjawiskami i symbolami z nimi
związanymi. Stosuje się je również w działaniach magicznych, by
wzbudzić i skupić siłę. Na przykład - spełniając rytuał
nienawiści, można użyć przedmiotów i pojęć związanych z
Geburah, przywołuje się siłę niszczącej energii w sobie i
świecie zewnętrznym, by zadać nią druzgocący i niszczący cios
ofierze.
Komentarze
Prześlij komentarz