Przejdź do głównej zawartości

Drzewo życia















W księgach judaizmu i chrześcijaństwa spotykamy się z pojęciem drzewa życia będące rajskim drzewem, które rodziło owoce dające nieśmiertelność. W tradycji żydowskiej drzewo życia składa się z 10 emanacji, zwanych inaczej sefira. Drzewo życia stanowi epicentrum wiedzy kabalistycznej, bowiem opisuje powstanie i budowę  Wszechświata. 


W Starym testamencie drzewo życia rosło w rajskim ogrodzie zwanym Edenem. Bóg w rajskim ogrodzie pozwolił zamieszkać Adamie i Ewie. Jednak szatan skusił obydwoje do zerwania owocu z drzewa poznania, czego skutkiem było wypędzenie z raju. Adam i Ewa musieli opuścić Eden, którego bramy od tej chwili strzegły cheruby. Po upadku człowieka przez skosztowanie zakazanego owocu, Bóg nie chciał by ludzie byli nieśmiertelni. Dlatego ludzkość sprowadziła na siebie choroby, ból, cierpienie, starzenie i śmierć. 


Na drzewie życia zostało umieszczonych dziesięć emanacji czyli sefirot, będące przejawem boskiej energii. Dziewięć emanacji przedstawia wyższe światy, zaś dziesiąta emanacja świat materialny. Każda  z sefirot ma określoną cechę, właściwości, chór anielski oraz własnego anioła regenta. 

Drzewo odczytuje się od prawej do lewej strony. Sefiroty po prawej stronie są męskie, a po lewej żeńskie. 






  1. Sefira: KETHER=> Korona, regent => Metatron
  2. Sefira: CHOKMACH => Mądrość, regent => Haziel
  3. Sefira: BINAH=> Rozumienieregent => Caliel
  4. Sefira:CHESED => Miłośćregent => Yeratel
  5. Sefira: GEVURAH => Mocregent => Menadel
  6. Sefira: TIFERETH => Piękno, regent => Sealiah
  7. Sefira: NETZACH => Zwycięstworegent => Nithael
  8. Sefira: HOD => Chwałaregent => Anauel
  9. Sefira: YESOD => Podstawaregent => Mumiah
  10. Sefira: MALCHUT => Królestworegent => brak

Pierwsza sefira - Kether, zwana jest koroną, punktem pierwotnym. Jest Bogiem - Pierwszym Sprawcą i Pierwszą Przyczyną. Jest jednością godzącą wszelką różnorodność, pierwszym etapem na drodze od nieskończoności do skończoności. W tej sferze człowiek, osiągając najgłębsze zrozumienie samego siebie, obcuje z Boską Obecnością.
Z Kether emanują dwie przeciwstawne siły: Hochmah i Binah.

Hochmah jest męski i aktywny, jest siłą ukrytą za wszystkim, co jest pozytywne, dynamiczne, napierające. To impuls dający początek działaniu, który jest wszędzie tam, gdzie wzrost, ruch, zmiana, ewolucja. Hochmah to myśl Boga, aktywna i kreatywna. Hochmah jest mądrością Boga.

Binah - rozumieniem czy też intelektem Boga. Binah jest bierna i czuła, jest u podłoża wszystkiego, co potencjalne, nierzeczywiste, stałe. Jest to sfera Saturna, planety stałości i bezwładu, jak również śmierci, podeszłego wieku, czasu i przeznaczenia. To Binah przypisuje kabała początek i źródło neszamah, "świętej duszy", iskry bożej ukrytej głęboko wewnątrz istnienia ludzkiego.

Pomiędzy pierwszymi trzema sefirotami, a pozostałymi jest otchłań, która oddziela idealne od realnego, nieskończone od skończonego, choć jest to przepaść, którą można przekroczyć. Dwie przeciwstawne siły następnego trójkąta nadają postać temu, co na tym etapie jest jeszcze bezpostaciowe, nadają treść ideom.

Hesed miłość czy łaska boża jest siłą, która nadaje kształt rzeczom i wprowadza porządek; która konstruuje i buduje. W kategoriach fizycznego ciała jest to siła, która sprawia, że z pożywienia rodzi się tkanka. Ukrywa się w tle wszelkiej energii twórczej, systemu trwałości i solidności, cywilizacji, rządu, sprawiedliwości, prawa i porządku. Jest to sfera Jowisza, aktywnego władcy i organizatora, ojca bogów i ludzi.

Sefira przeciwna, Geburah, to siła i surowy osąd boży, równoważąca twórczą aktywność Hesedy aktywnością destruktywną. W ciele zawiaduje rozkładem tkanek w procesie wydatkowania energii. Jest to sfera Marsa, planety wojny i gwałtownych sił. Geburah leży u podłoża wszelkiej destrukcji, dewastacji i okrucieństwa, wściekłości i nienawiści.Wszystkie zjawiska wynikają ze wzajemnych oddziaływań konstrukcji i destrukcji, Hesed i Geburah.

Tifereth, piękno Boga, co jest sferą Słońca. Słońce promieniuje ciepło na ludzi, zwierzęta i uprawy ożywiającą łaskawością Hesedy, ale również smaga je i wysusza niszczącą srogością Geburah. Tifereth jest energią witalną, siłą życiową, napędem, który wymusza trwanie życia. W ciele Tifereth jest sercem; jest również środkiem sfer na Drzewie. Psychologicznie - Tifereth jest oświeconą świadomością, najwznioślejszym stanem duchowym, osiągalnym w normalnym stanie umysłu.

W trzecim trójkącie, Netsah, nieustająca cierpliwość Boga, jest sferą Wenus, bogini przyrody i pożądania. Jest to siła przyciągania i spójności świata, która wszystko wiąże. Odnajdujemy ją u podłoża popędów zwierzęcych, zmysłów, instynktów i namiętności, bezpośrednich i nierozważnych reakcji, zachowań naturalnych.Jest ona zrównoważona przeciwną jej sefirą, Hod, majestatem Boga.

Hod jest sferą Merkurego, boga intelektu, komunikacji, czynności umysłowych, przebiegłości i oszustwa. Reprezentuje to co płynne, ruchome, ciągle zmieniające się. Symbolizuje wyższe zdolności umysłowe, intuicję, wnikliwość, wyobraźnię, ale podobnie jak inne sfery na lewym słupie Drzewa, reprezentuje też i stronę złą: rozum i logikę, którym kabaliści nie ufają, cały aparat ograniczeń narzucanych umysłowi przez kształcenie i wychowanie społeczne po to, by przyhamować impulsy naturalnego człowieka. Hod jest siłą ukrywającą się za wystudiowanymi, przemyślanymi, sztucznymi reakcjami.

To co naturalne i to co wystudiowane pogodzone jest w Jesod, podstawie wszystkich aktywnych sił w Bogu, związanej z wprowadzeniem do tajemnic i magiczną siłą, jaka rodzi się ze związku umysłowych zdolności Hod ze zwierzęcymi popędami Netsah. Jesod jest sferą Księżyca, którego światło świeci w ciemności, i migocącego światła prawdziwej wewnętrznej jaźni ukrytej w zakamarkach osobowości. Światło Księżyca to odbite światło słoneczne i Jesod jest ogniwem łączącym Tifereth (siłę życiową) z Malkhuth (Ziemią lub ciałem). Jesod to kanał doprowadzający boską energię witalną do Ziemi, do ziemskiego człowieka; gdy Drzewo jest przedstawione w postaci ludzkiego ciała, Jesod to genitalia.

Ostatnia sefira, Malkhuth, jest sferą Ziemi, materii i fizycznego ciała. Malkhuth jest związkiem sefirot z całego Drzewa. Nazywa się ją często Szekchinah, boską obecnością w świecie. W kabale Szekchinah jest żeńskim pierwiastkiem w Bogu, boską królową i córką. Wyższe sefiroty spływają do niej przez Jesod. Jako ostatnia sefira, jest wejściem do boskości, sferą, w której człowiek zaczyna swoją wspinaczkę na Drzewo. Wspinanie się na Drzewo, wznoszenie się przez sfery, może być traktowane jako podróż do planu astralnego.

Crowley opracował rozległy system powiązań i współzależności klasyfikujący liczne zjawiska w kategoriach 10 sefirot i 22 Dróg , to znaczy linii łączących sefiroty na diagramie Drzewa Życia. Te drogi są związane z 22 głównymi atutami talii kart tarota i 22 literami alfabetu hebrajskiego. Owe powiązania i współzależności wykorzystywane są w medytacji do osiągnięcia zrozumienia istoty danej sefiry lub drogi przez rozmyślania nad zjawiskami i symbolami z nimi związanymi. Stosuje się je również w działaniach magicznych, by wzbudzić i skupić siłę. Na przykład - spełniając rytuał nienawiści, można użyć przedmiotów i pojęć związanych z Geburah, przywołuje się siłę niszczącej energii w sobie i świecie zewnętrznym, by zadać nią druzgocący i niszczący cios ofierze.




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Modlitwa o pieniądze, pracę, finanse

Modlitwa do Księcia Anioła Południa (pieniądze) Książę Aniele Południa, proszę prowadź mnie swoją mądrością, abym osiągnęła doskonałość w materii. Naucz mnie prawidłowo gospodarować pieniędzmi, aby zawsze otaczała mnie obfitość wszelkiego dobra. Pomóż mi uziemić moją energię tak, abym każdego dnia zarabiała satysfakcjonujące mnie ilości pieniędzy. Proszę Cię,  Książe Aniele Południa, pobłogosław mnie, abym zrealizowała wszystkie swoje marzenia o … Książę Aniele Południa, prowadź mnie proszę do finansowej niezależności. Pomóż mi, proszę, zarabiać takie ilości pieniędzy, abym mogła sama o sobie stanowić, sama decydować o jakości swojego życia i o swojej pracy. Pobłogosław mnie swobodą dokonywania wyboru i pracą w takim zawodzie, która będzie dawać mi satysfakcję. Naucz mnie proszę tego, co jest dla mnie dobre i jakie powinny być granice mojej wolności, dla dobra mojego rozwoju. Amen                                                      *** Modlitwa do Anioła Poyela 

Modlitwy do Archanioła Haniela o miłość

Modlitwa o utrzymanie daru wzajemnej miłości Łagodny, przenajświętszy Archaniele Hanielu, Któremu Pan Zastępów powierzył wszystko, Co przyjemne w życiu człowieka. Kiedy odwiedzasz ziemię Napełniasz ją bogactwem i pięknem. Zwracam się dziś do Ciebie. Przynieś mi miłość, radość i harmonię. Naucz mnie czytać w ludzkich sercach, Abym odnalazła miłość prawdziwą i szczerą I umiała rozpoznać prawdziwe uczucie, Odróżniając je od chwilowego zauroczenia. Pomóż mi utrzymać związek, w którym jestem, Jeśli jest on dobry dla mnie i dla partnera. Przynieś mi proszę, odwzajemnione uczucie Do wspaniałego człowieka, z którym razem Będziemy szczęśliwie iść przez życie I nawzajem dawać sobie najpiękniejsze doznania. Niech nasze wspólne przebywanie ze sobą Daje nam radość, rozkosz i odprężenie, Niech związek nasz będzie dla nas Oparciem, ukojeniem i inspiracją do życia. Niech nasza wzajemna miłość Będzie dla nas źródłem Mocy, siły i natchnienia. Spraw

Modlitwa do Archanioła Uriela

Archaniele nasz – Urielu – co w purpurę tyś odziany – rubinowe światło Twoje – dziś otwiera ludziom bramy. Tam gdzie pokój z ciszą mieszka – tam gdzie łaska czuwa Pana – żywym deszczem nas obmywasz – i nadzieję niesiesz dla nas. Ogień źródła niesiesz sobą – byśmy w pokój uwierzyli – i spokojem duszy z ducha – twym narzędziem w ręku byli. Ty nam dajesz wiarę w siebie – byśmy wszystko uwolnili – tajemnicą mocy Ojca – pokój w życiu swym tworzyli. Ty odradzasz w nas nadzieję – Ty nadzieją karmisz nas – i rozpędzasz ciemne chmury – by harmonii nastał czas. Jesteś żywym ogniem Ojca – co rozpala ogień w nas – byśmy chcieli i umieli – bogu służyć w każdy czas. Tam gdzie chaos i zwątpienie – rodzić ciszę, ciszą trwać – i powierzyć woli Ojca – wszystko co nie służy nam. Uważnością nas otwierasz – na bliźniego swego dziś – uczysz patrzeć boskim sercem – na spotkania z bliźnim swym. Ty Urielu nasz kochany – w naszych sercach pokój tkasz – wnosisz w każdą ludzką przeszłość